Hvordan få mest mulig ut av løpeturene?

Jeg deltok i mitt første løp for en uke siden da jeg var med i Sentrumsløpet. Det ga mersmak, så nå er planen å fortsette treningen utover sommeren og perse på mila i Oslo Maraton. Målet mitt i Sentrumsløpet var under timen og jeg endte på 56 blank. Målet mitt i september er under 50 minutter og det skal jeg klare.

Er det noen mer erfarne løpere her som kan tipse meg om hvordan jeg bør legge opp øktene framover for å få mest mulig framgang? Jeg har ikke løpt noe særlig i år, og tidligere har jeg kun hatt noen joggeturer årlig – uten noe bevisst forhold til hvordan, hvor lenge og hvor langt jeg skal jogge. Jeg vil heretter prioritere tid til tre løpeturer i uka og liker best å løpe i skogen. Hvis noen har tips til hvordan disse tre turene bør legges opp skal du få en varm takk når jeg har nådd målet:-)

Sentrumsløpere — Rett før toppen av Bygdøy Allé ble vi overrasket av heiende kusiner.

Vist 398 ganger. Følges av 12 personer.

Kommentarer

grete waitz er jo uten tvil det du etterlyser: erfaren løper. boka hennes virker som er veldig god for ditt nivå, med bra og enkle løpsprogram :)

Takk for tipset. Jeg har vurdert å lese boka hennes tidligere, så da skal jeg skaffe meg den.

Så må jeg reklamere litt for www.treningsmagasinet.no. Der står det en del om løpetrening.
Se f.eks her og her.

Imponerende løpestil på oss! Kanskje vi bør gjøre noe med den?:)

Så må jeg reklamere litt for www.treningsmagasinet.no. Der står det en del om løpetrening.

Flott! Jeg fant mye interessant der, både om løping, hvordan unngå hold og andre ting som er aktuelt for meg.

Imponerende løpestil på oss! Kanskje vi bør gjøre noe med den?:)

Hehe, med tanke på at vi nærmet oss toppen av Bygdøy Allé og løp med hold begge to synes jeg vi ser riktig så freshe ut:-) Men farten skal opp…

det er linket til treningsmagasinet over her, men ettersom det ikke ligger noen artikler om løping der, anbefaler jeg å lese flere artikler om løping (og også hvordan unngå løpeskader) på stayer.com – her finner du artiklene

Hei!
Har du pulsklokke? Treningskontroll er ofte en stor suksessfaktor. Man synes ofte at man bør trene mye og hardt. Det resulterer ofte i vonde bein, småskader og redusert motivasjon. Om du har en pulsklokke kan jeg anbefale å ta en test melkesyreprofilen din. Her er mer info rundt det: http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=636&Itemid=930

Ellers kan du kikke litt på treningsprogrammene her. Her er det gode program for ulike nivåer. Det er bra å ha et program å forholde seg til:)
http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=651&Itemid=942

http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=651&Itemid=942

Lykke til!

Treningsmagasinet.no har flere artikler i kategorien løping, og i Ekspertpanelet har gode løpere som Øystein Sylta, Kjersti Karoline Danielsen, Martin Kjäll-Ohlsson og Jack Waitz gitt mange tips og råd til løpere.

Herlig med så mange tips! Takk Marit, Hanne og Eivind. Jeg har formet en plan for de nærmeste ukene nå, så må jeg bare sørge for å holde motivasjonen oppe – det er nesten det vanskeligste:-)

Jeg skal følge med på nettstedene jeg har fått tips om og lese meg opp litt. Pulsklokke har jeg ikke skaffet meg ennå – jeg har vurdert det, men må innrømme at jeg er usikker på hvor stor nytteverdi det gir meg. Dessuten aner jeg virkelig ikke hva slags klokke jeg bør ha, jeg synes det er vanskelig å få et godt og objektivt svar på det i sports- og nettbutikkene. Jeg er klar over at det er et godt hjelpemiddel for å sette treningen i system, men hvor begynner jeg?

Moro at du vil løpe mere Linn Kristin. Da jeg ble løpefrelst fant jeg mange gode råd på sidene til den særdeles webglade gamligen Hal Higdon. Har er egentlig en maraton-fyr men deler også ut treningsprogram for halvmaraton og 10 km. Han har program for nybegynnere, halvambisøse og mer proffe.

Spennende, Espen. Har aldri hørt om fyren, men etter å ha lest litt skjønner jeg at han er en sprek fyr med smarte råd. Jeg klikket meg inn på treningsprogrammet for nybegynnere og fikk småsjokk: Han mener jeg skal trene seks dager i uken! Men jeg får fri på fredager, så i dag har jeg god samvittighet. Han får være fornøyd med mine tre ukentlige økter i begynnelsen, så skal jeg lese rådene hans og vurdere flere treningsdager etter hvert.

Et av de viktigste tipsene jeg har fått med meg, (jeg er selv ganske fersk som løper) er å variere på de forskjellige øktene. Om man løper like fort, eller langt på alle treninger vil kroppen venne seg til belastningen, og progresjonen vil utebli.
Har selv hatt et år der jeg har trent hard, lett, fri, hard, lett fri, fri i vinter.
De harde øktene har foregått på mølle og de rolig ute. Desverre har dette gjort at jeg mista bakketempoet mitt. Jeg har løpt for rolig i bakkene, og mista som jeg tidligere var min sterkeste side, nemlig motbakker.
Det merka jeg godt på sentrumsløpet i år. var helt knust i motbakken opp mot Frogner Kirke i år. :(

Det har jeg tenkt å forandre på og har derfor bestemt meg for å kjøre hardere langøkter fremover.
Første økt i bra driv er gjennomført i strålende vær på nesodden. Ble nesten 14.5 km terskel:)
Det håper jeg vil gi meg et godt utgangspunkt foran halvmaraton til høsten.

Skal du løpe halvmaraton i Oslo i september, Ole?

Jepp. Debuterer på distansen. Målet er 1t 45min.
Sikkert ikke all verden, men det blir tøft nok for meg, tenker jeg!

Det er en fin distanse Ole. Gled deg. Akkurat så lang at du ikke kan løpe på full hals, og akkurat så kort at du ikke går lei.

Gleder meg faktisk. Løp de siste 8 km (av 14) med tilnærmet halvmaratonfart i går, (rett over 5 blank, og det er et gir jeg kan ligge på lenge, kjennes det ut som.
Det er så mye motbakker i løypa mi at 1. del av økta ble rent motbakkeintervall. :)

Hei Linn og Mette og Ole!
Gratulerer med første Sentrumsløp!
Noe av det viktigste for å fortsette å trene og å nå sine mål (utenom utstyr som pulsklokke etc.)
er jo å ha et miljø rundt seg. Når det går tungt er det fint å ha avtaler med andre så en virkelig tar den økta en hadde planlagt.

Linn: Du skriver at du planlegger 3 økter i uka og at du liker å løpe i skogen.
Da vil jeg anbefale deg Sognsvann Rundt Medsols (SRM) (tar sjansen på at du holder til i Oslo eller like ved) et treningsløp rundt Sognsvann hver onsdag helt frem til siste onsdag i oktober. Også i fellesferien. Dette er et uhøytidlig løp uten startnummer hvor du løper akkurat så fort som det passer deg for dagen. Du kan løpe 1,2 eller 3 runder. En runde er 3258 meter.
Det sosiale før og etter løpet er viktig på Sognsvann og mange kondisjonister har “funnet” hverandre her.
Nivået spenner fra friidrettseliten i Norge til helt ferske nybegynnere. I tid betyr det : 10 – 25 minutter på 1.runde
Aldersspennet er stort: fra 3-åringer til 78-åringer. Kvinneandelen i SRM er høyere enn i de fleste mosjonsløp.
Du finner løpet her: http://srm.as
og på Facebook og på
twitter: srm3258

Et annet løp jeg vil anbefale som arrangeres 26.mai: RYEløpet på Bygdøy.

Etter som du er interessert i litteraturens verden vil jeg anbefale deg noe så sjeldent som en skjønnlitterærroman med løping i sentrum. Det er fint med fagbøker om løping men boken:
Flanagans Run om Trans-America Race er virkelig en god og spennende roman!

Lykke til med treningen fremover mot Oslo Maraton alle sammen!

Nå fikk jeg ekstra motivasjon, Heming. Takk for tipsene, ikke minst om boka du anbefaler. Jeg fikk reklame for SRM før Sentrumsløpet, men jeg syntes det virket som et løp for proffene. Fint å høre at nybegynnere som meg også deltar, da kan det godt hende jeg tester det ut. Er du med på å arrangere SRM?

Jeg er helt enig i at det er viktig å ha avtaler (både med seg selv og andre) for å gjennomføre mål og beholde treningsgleden. Det er derfor jeg også skrev i innlegget at jeg skal delta på mila i Oslo Maraton – da blir det ikke så lett å la latskapen ta overhånd i sommer:-) MetteKatt og jeg lager treningsavtaler innimellom også og det passer meg veldig bra.

Hei Linn! Håper det var “feil” person som reklamerte for SRM for vi er absolutt ikke et løp bare for proffene! Vi er faktisk først og fremst et løp for de som trenger en treningsinspirasjon.
Vi trekker ofte ut premier men aldri til de som kommer først i mål. All trekning er mellom alle deltakerne, eller f.eks. mellom alle som har løpt alle SRM-løp en måned.

Ja jeg er en av arrangørene og er så godt som alltid på Sognsvann. Har vært der på de 7 første løpene og skal dit i morgen. Om du ser og hører en som skriker så er det meg!
Værmeldingen er super for løping 15 pluss og SOL, regnet i morgen kommer rundt 12:00 men utover ettermiddagen kommer sola frem i følge yr.no

Bli med å løp SRM!

Har lenge tenkt å prøve meg på SRM, men det har bare blitt med tanken.
Onsdager er generelt en dårlig dag for meg, med aktiviteter på Nesodden for datteren min, men kanskje utover sommeren? Har også tenkt å slenge meg på en Follotrimmene en av de nærmeste ukene.
Ellers trener jeg mest alene, men har god treningsdisiplin (fra mange år med organisert aktivitet), og har ingen problemer med å motivere meg forløpig. :)

Jeg har en svigerfar (på 63) med 9 maraton bak seg.
Han har fungert som en slags coach, og følger loggen min på nettet og kommenterer flittig via epost.
Han har mye erfaringer å dele og ikke minst 37.30 på 10.000 m å skilte med! :)

Håper det var “feil” person som reklamerte for SRM for vi er absolutt ikke et løp bare for proffene!

Godt å høre, Heming. Det var i så fall jeg som tolket det feil. Jeg er vel i overkant engstelig for å delta i løp nå i starten, og har lite lyst til å ramle innom et arrangement der jeg kommer heseblesende i mål en halvtime etter de andre:-) Så fint du kom på banen her og fortalte hvordan det egentlig er!

Ellers trener jeg mest alene, men har god treningsdisiplin (fra mange år med organisert aktivitet), og har ingen problemer med å motivere meg forløpig.

Der har du en fordel, Ole. En vel innarbeidet treningsdisiplin kommer godt med – særlig om vinteren, kan jeg tenke meg? For min del er vinteren den tyngste årstiden, så i år skal jeg prøve å få opp selvdisiplinen gjennom sommeren så mye jeg rekker.

Så sprek svigerfar du har, forresten! Er det langsiktige målet ditt å løpe maraton også, eller tenker du halvmaraton som den lengste distansen?

Foto fra løpet den 6.mai. Fotograf: SRMer Espen Ringom

Sitattekst Jeg er vel i overkant engstelig for å delta i løp nå i starten, og har lite lyst til å ramle innom et arrangement der jeg kommer heseblesende i mål en halvtime etter de andre:-) Så fint du kom på banen her og fortalte hvordan det egentlig er.

I de siste 4 løp vi har hatt med over 200 deltakere i snitt, så nå har det vært slik at det har “gått-i-ett”. De raskeste på 2 runder har kommet omtrent samtidig med de som har tatt seg god tid på 1.rundern slik at det hele tiden har kommet løpere.
Vi har som regel 3.puljestarter etter nivå.

ALLE løpere er viktige og husk: Det er ikke verdensrekord som er den viktigste rekorden, det er ikke norgesrekorden som er den viktigste rekorden, det er ikke klubbrekorden som er den viktigste.
Verdensrekorden vil du miste, norgesrekorden vil du miste, klubbrekorden vil du miste!
Den viktigste rekorden er: Den personlige rekorden! Ja du vil miste den også….men så får du den igjen like etterpå!

Velkommen til Sognsvann Rundt Medsols Linn!!!
Du gjør det ikke før du trodde det, du trodde det ikke før du gjorde det, eller var det omvendt?

Hver onsdag
Every wednesday
Jede mittwoch
Cada miercoles
på Sognsvann

Ja, det er fint å ha disiplin når vinteren kommer, Linn. Dørstokkmila kan være tung når det er 10 minus og blåser friskt, men når man først er ute, så er det jo deilig.
Min bedre halvdel løper også, men nekter å stille i konkurranser.
Prøver å få til en rolig økt i uka, sammen med henne.

Vi har også en rimelig tredemølle, som jeg har trent litt intervall på i vintermørket. Fryktelig kjedelig, men da har jeg brukt pulsklokka som motivator: ‘klarer jeg å løpe intervallene med samme fart, men med lavere puls?’

Svigers er ikke så sprek som han var, dessverre. Men formen hans er stigende, og han er påmeldt halvmaraton til høsten! Selv er jeg ikke motivert for helmaraton ennå. Det krever jo fryktelig mye forberedelser. Jeg holder meg til halve distansen foreløpig. Har jo ikke løpt så langt noen gang, men ligger av og til på 16-17 km på rolige økter på søndagene.

Appropo trening på vinteren. Sognsvann Rundt Medsols holder på til siste onsdag i oktober. Da må vi gi oss pga. at det ikke er lys i løypa. Men på Romerike har de en fin vinterkarusell med løp hele vinteren igjennom. Det er et fint arrangement. kondis.no har skrevet mye om denne og andre løp.

Se videoer fra kveldens SRM.

På Youtube finner du 9 videoer fra kveldens evenement som tross laaaaaang helg samlet nærmere 190 deltakere.

Tøft. Mange spreke folk. Jeg ruslet rundt Sognsvann i ettermiddag (for første gang, faktisk) og møtte mange trimmere. Jeg er opptatt de neste par onsdagene, men dukker opp ved første anledning. Det blir stas:-)

Flott! Tren bra og så kommer du til Sognsvann når du er klar.

Høres veldig gøy ut. Jeg må prøve å få med meg et løp i løpet av sommeren.

På søndag innledet jeg forøvrig treninga til halvmara til høsten.
Tenkte det kunne være greit å kjenne hvor langt 21 km egentlig er, så jeg satte på meg Forerunneren og la i vei.
Det er en løype på 20 km jeg sykla før i tiden og den skulle tas til fots.

Hadde tenkt å holde 6 min/km, men pulsen holdt seg i ro, selv om jeg holdt litt høyere fart, og snittfarta ble til slutt 05:43.
La til noen meter til slik at det nesten ble full distanse også!
Distanse: 20.5 km, tid 1t 57 min

Det gikk egentlig over all forventing. Det føltes som om jeg cruiset hele veien, selv om beina ble litt tunge i den aller siste bakken opp til huset mitt. Det er noen drøye bakker å forsere underveis, som jeg er sikker på mørna låra godt. :) Løypa til høsten er jo latterlig flat i forhold, og det er jo også noe å ha med seg.
Den generelle formen og pusten (astma) var det ingenting å klage på.

Jeg er litt usikker på hvor høyt i puls jeg kan ligge på denne distansen, når det virkelig gjelder.
På denne økta lå snittet på ca 79% av HF max. Noen som har en ide om hva som er ‘vanlig’ å ligge på under en halvmaraton?

(På sentrumsløpet var snittpulsen 93% av HF max, og det var jævlig)

Så bra, Ole! Da har du vist at du klarer å løpe to mil og du har ennå 123 dager igjen til høstens utfordring. På den tiden er vel astmasesongen over også? Det er merkelig at du på søndag løp dobbelt så langt som under Sentrumsløpet og likevel hadde en bedre opplevelse. Det sier vel litt om hvor stor betydning pollenet har for formen.

Nå skal det legges til at jeg ikke løp spesielt hardt på søndag, og at astmaen slår ut ved tung anstrengelse, men joda, det var oppløftende.
Fastlegen min har i ettertid uttalt at det jeg ALDRI burde løpt konkurranse i pollensesongen, siden jeg er så allergisk. Heldigvis er det bjørka jeg reagerer på og den blomstrer av i disse dager. :)

@Ole. Jeg vil tippe at med under to timer på en halvamaraton i kuppert terreng, uten forberedelser, opptrening, uten konkurrenter, uten publikum og “race day magic” så vil du garantert kunne løpe raskere enn 1:40 i Oslo. Det krever en snitt fart på 4:45 per kilometer.

Du kan jo teste løpekalkulatoren til Mcmillan og taste inn hva du brukte på 10 km (Sentrumsløpet) og så beregner den hva du da normalt vil kunne greie på 13,1 miles ( halvmaraton).

oj… dæven.. under 1:40? Det var under mine ambisjoner på 1:45!
Jeg vet ikke hvor fort jeg kan løpe 10K på uten astma, for det har jeg aldri testa i konkurranse, men vil anta at 45 min er innen rekkevidde.
Da blir det jo faktisk ca 1:40 ifølge kalkulatoren, ja!
Jeg har likevel 1:45 som offisiell målsetting. :)

Men med ‘uten opptrening’, Espen, mener du da spesifikk halvmaraton-trening?, for jeg har jo løpt noen kilometer i år. he he ;)

Jeg har likevel 1:45 som offisiell målsetting. :)

Noe sier meg at den personlige målsettingen muligens ble nærmere 1:40 nå:-) Uansett synes jeg det står respekt av å gå fra 10 km til halvmaraton i år, så det skal bli gøy å følge deg videre.

Noe sier meg at den personlige målsettingen muligens ble nærmere 1:40 nå:-)

Tja … tror 1:40 blir hardt, men det er lenge igjen. Hvis man bare har farta inne, er det om å gjøre å trene seg opp til å orke å holde den såpass lenge. :)

Har du noen mål for din neste 10K, Linn?
For det er vel den du skal løpe til høsten?

Ja, jeg skal melde meg på 10K i Oslo Maraton, så selv om jeg vil prøve meg på SRM ila sommeren er det 27. september jeg skal innfri mitt neste mål. Målet da er under 50 min og det betyr 49:59:-) 6 min raskere enn Sentrumsløpet bør vel gå fint?

Løper du mye intervall for å få opp farta?

Løper du mye intervall for å få opp farta?

49.59 bør går fint! Det klarer du!
Jeg løp mye intervaller i vinter, på mølle, og løp da 6 × 1000 m med 200 m pause. Løp nok for ‘snille’ intervaller (for lav puls), for det ga ikke nok effekt i forhold til innsatsen. Jeg var riktignok god form i mars, og løp 5000 på 21:03 på mølle, men formen dalte gradvis fram mot Sentrumsløpet.

Har derfor lagt om litt nå, og kjører mye terskeløkter opp mot 50 min i stedet. Det er litt hardt i starten, men når man kommer over i flytsonen og farta er ganske høy mot slutten av øktene, vil endorfinene pumpes ut i kroppen. Da får jeg ofte ‘gåsehud’, og det føles som jeg flyr bortover. Skikkelig boost! (Opplever ikke dette hver gang, men fikk det i går. :))

På rolige turer vil jeg av og til trene spenst i motbakker ved å ‘sprette på stegene’, og utover sommeren kommer jeg til å kjøre økter med raske (til meg å være) 400 m eller 800 m intervaller. Håper det samlet vil gi meg litt ekstra fart, og ikke minst utholdenhet til å holde farta LENGE!

Jeg kan også anbefale Sørkedalsløpet som et arrangement i nærhet til Oslo, 11km skogs- og stiløp med start og mål på grusbanen. Morsomt løp der flere IIL’ere har stilt opp en gang tidligere (2006, tror jeg). Det går i begynnelsen av september og gir mykt underlag og en god test i forkant av Oslo Marathon.

11km skogs- og stiløp med start og mål på grusbanen.

Det høres veldig gøy ut, men personlig tør jeg ikke løpe konkurranser som går i skogen.
Jeg har VELDIG dårlige ankler pga 10 år på skateboard, og tråkker over bare jeg ser en kvist.
(Har tråkka over TRE ganger bare i år.) Trener gjerne i skogen, men tør aldri dra på, i frykt for å overtråkk. Et uheldig steg i dette løpet, og halvmaraton kan være historie for min del. :(

Løp Sørkedalsløpet sjøl i fjor og det er bra. Tøff trasse og er du redd for anklene er det ikke å anbefale.

Helt sant dette, mener både Espen og Harald hadde Oslo Maraton i vente da de deltok her og de kom seg gjennom på gode tider og uten ankelskader, men i ettertid kunne du helt sikkert fort kommet overtråkk her, det var bra kupert til tider!

Sjekk ut treningsprogrammet frem mot Oslo maraton. Tren riktig før maratonløpet.

Bra treningsskjema, Eivind. Takk for det.
Det skal jeg jaggu nytte meg av når jeg blir kvitt SVINEINFLUENSAEN!
Så utrolig typisk å bli smitta MIDT i den perioden jeg skulle sette i gang hardkjøret!

Hvordan går det med dere andre? Er dere i rute?

6 onsdager på rad (12.august til 16.september) kan dere nå også løpe 4 eller 5 runder på Sognsvann Rundt Medsols
( i tillegg til valget 1,2 eller 3runder)
Hver av disse onsdagene trekker vi ut 1 av de som har løpt 4 eller 5 runder og vedkommende vinner gratis startkontingent på halv eller helmaraton i Oslo Maraton.
Kom i langdistanseform løp SRM!
http://srm.as

Er selv påmeldt til Birkebeinertrippelen for andre gang, Birkebeinerløpet går helgen før Oslo Marathon og to slike konkurranser to helger på rad blir for mye, i alle fall for mine ben som helst vil gå på ski eller sykle.

Men 19. september håper jeg stille på Birkebeinerløpet, men treningsmessig skjer det lite på løpefronten. Løper 10km ikveld, ellers må jeg se å komme meg tilbake på SRM snart…

Vi er to fysioterapeuter som har som mål å få flest mulig ut i skog og mark. Vi har de siste månedene jobbet på spreng etter jobb for å få publisert www.barfotloping.no, ta en kikk om du/dere er interessert. Som mange sikkert har hør: de fleste moderne sko gjør mye av jobben som føttene er skapt for å gjøre. For de som løper en del og som ikke har som mål å vinne 400 meteren i OL i London, da er dette noe å tenke på:-)Vi er ihvertfall blitt helfrelste og har selvd opplevd gevinstene av å løpe med minimalistisk fottøy.

Tråkk til!! Espen og Audun

Hei Espen og Audun! Savner en link til http://kondis.no i deres linksamling på deres nye side.
Kondis hadde i siste nummer av sitt blad Barfotløping som tema og vårt nettsted har også bragt nyheter om barfotløping.
Som Norges desidert største nettsted om løping synes jeg det bør være en opplagt side å vise til.

mvh nettredaktør på kondis.no: Heming Leira

Hei Heming!
Helt enig med deg, www.kondis.no vil være en link på vår hjemmeside i løpet av 2 minutter:-) Vi skal selvfølgelig også lenke over til artikler dere har skrevet om barfotløping. Vi jobber fremdeles mye med siden, de andre linkene ble lagt til fortløpende denne uka. Kom gjerne med ris og ros, og om noen kan bidra med passende artikler eller nyheter – ikke nøl med å ta kontakt

mvh Espen

Og artikkelen: “Joggeskoen – venn eller fiende?” er med som siste nytt på forsiden:-)

Nye bilder